INFORMATIE

LEERKRACHTEN

PLAATJES

ZOEK

CONTACT

BESTELLEN

Nieuw in Het Kleine Loo

BLOEMEN/PLANTEN ONDER GLAS, Lessen middenbouw


Doelstellingen

Na de vier lessen over teelt van bloemen en planten onder glas kunnen de kinderen:

- vertellen dat je met bloemen en planten in een saaie omgeving sfeer kunt brengen

- hoe kamerplanten gestekt kunnen worden

- wat bij teelt van bloemen en planten onder glas de belangrijkste werkzaamheden van een teler zijn.



Les 1. ORIËNTATIE


Introductie

Vertel de kinderen dat je een probleem hebt. Gisteren heb je met iemand ruzie gemaakt. Niet zo'n grote ruzie, maar je hebt er nu toch reuze spijt van. Je wilt het weer goedmaken, maar je weet niet zo goed hoe je dat moet doen. Weten de kinderen raad? Wat zouden zij doen? Alleen opbellen en sorry zeggen durf je niet. Laat de kinderen een voor een vertellen wat zij zouden doen. Waarschijnlijk zeggen ze, dat je het met een bos bloemen weer goed kunt maken. Als je een mooie bos bloemen krijgt, blijf je niet boos meer. Zeg dat dit een goed idee is en dat je dat zult doen.

Vraag de kinderen bij welke gelegenheden je nog meer bloemen (en planten) aan iemand geeft en schrijf deze op het bord. Bloemen en planten fleuren een saaie omgeving ook letterlijk op.


Verwerking

- Werkblad 'Kamerplanten'

Nodig: voor elk kind: het werkblad 'Kamerplanten', een schaar, lijm en eventueel kleurpotloden.


Op het werkblad is een huiskamer getekend. In de rand van het werkblad staan kamerplanten en vazen met bloemen afgebeeld. De kinderen kleuren deze planten en bloemen, knippen ze uit en plakken ze in de tekening van de huiskamer.


Afsluiting

- Eenjarigen

Nodig: zaden van eenjarige planten, bloembakken, aarde, plastic folie, een gieter met water.


Eenjarige planten voor de tuin worden in de kas opgekweekt. Koop zaad van verschillende eenjarige planten. Bekijk met de kinderen de zakjes van de zaden. Laat de zaden zien.

Vul de bloembakken met aarde en strooi de zaden op de aarde. Strooi er een dun laagje aarde overheen en duw de aarde aan.

Giet water op de aarde en leg de folie over de bakken om te voorkomen dat de aarde uitdroogt. De bakken met de plantjes kunnen naar buiten als er geen kans op nachtvorst meer is.

Verspeen de plantjes als ze te dicht op elkaar staan.



Les 2. VOORBEREIDING OP HET BEZOEK

In deze les worden onder andere de voorbereidingen getroffen voor het bezoek aan het bedrijf of het bezoek van de teler aan de groep.


Introductie

- Werkblad 'Wat doet de teler?'

Nodig: voor elk kind: het werkblad 'Wat doet de teler?'.

Kijk hier voor de antwoorden.


De kamerplanten en veel van de bloemen die we binnen in huis hebben, zouden in ons land in de winter buiten niet overleven. Veel kamerplanten komen oorspronkelijk uit warme landen en groeien alleen in een omgeving waar het niet zo koud is. Om dit aan te tonen kun je een kamerplant in de vriezer zetten. Als je de plant er na een paar uur uithaalt, hangen de bladeren slap en zijn ze waarschijnlijk verkleurd.

Lees de achtergrondinformatie over teelt van bloemen en planten onder glas door en vertel de kinderen in het kort welke werkzaamheden de teler verricht. Steeds meer werk dat vroeger met de hand gebeurde, gaat nu machinaal. Vaak met machines die telers zelf hebben ontwikkeld. Gebruik hierbij het werkblad.


Verwerking

- Een privé-kas

Nodig: een plastic fles, een schaar, een bloempot, aarde, een kleine kamerplant, een gieter, twee thermometers.


Op de volgende manier kun je de kinderen duidelijk maken waarom telers bloemen en kamerplanten in een kas verbouwen:

Knip de bovenkant van de plastic fles en zet deze over de bloempot met de kamerplant heen. Leg de thermometer op de aarde. Al na een paar uur is de temperatuur in de 'kas' hoger dan die erbuiten. Condenswater aan de binnenkant van de fles verdwijnt als je de dop een paar uur van de fles afhaalt. Zo heb je net als in een echte kas ventilatie.


Afsluiting

Verdeel de kinderen in kleine groepjes en laat ze met elkaar verzinnen wat ze tijdens het bezoek willen vragen. Schrijf de vragen op als de kinderen dit nog niet zelf kunnen.



Les 3. HET BEZOEK

Lees hiervoor de aanwijzingen in 'Opzet lesproject bloemen/planten onder glas'.



Les 4. NA HET BEZOEK

Laat deze les snel na het bezoek plaatsvinden.


Introductie

De groep heeft het bedrijf bezocht of heeft bezoek gehad van de teler. Neem voldoende tijd om de kinderen te laten vertellen wat ze gezien gehoord en gedaan hebben.


Verwerking

Laat de kinderen hun ervaringen op verschillende manieren verwerken.


- Verslag

Laat een kort verslag maken. Hierbij kunnen ze eventueel het werkblad 'Wat doet de teler?'

 gebruiken.


- Stekken

Nodig: een kamerplantenboek, kamerplanten, een scherp mesje, glazen potten, water.


Gebruik kamerplanten die gemakkelijk gestekt kunnen worden, zoals een Kaaps viooltje, een begonia, een moederplantje, een tradescantia, een siernetel, een sierlelie, een parapluplant, een kalanchoë, een citroengeranium, enzovoort. Kijk in een kamerplantenboek of de planten niet giftig zijn.

Bekijk de planten met de kinderen en vertel hoe ze heten. Vertel hoe de planten in de kas worden gekweekt. Dit gebeurt voor het grootste deel door stekken van de planten te nemen.

Lees in het kamerplantenboek hoe de planten gestekt moeten worden of vraag de teler om advies. Stek de planten en kijk regelmatig of de stekken het goed doen. Bekijk met de kinderen de wortels die aan de stekken komen.


- Een hangbloempot

Nodig: een melkpak, gekleurd papier, lijm, aarde, een kamerplant of een stek met wortels, een touw.

Kijk hier voor het voorbeeld.


Spoel het melkpak goed om en knip vier gaten uit de bovenkant van het pak. Scheur gekleurd papier in stukken en beplak het melkpak hiermee. Vul de onderkant van het pak met aarde en zet de plant of de stek in de aarde. Geef de plant water en hang de plant voor het raam.


- Duimbloemen

Nodig: vellen papier, schotels, verf, kwasten.


Doe op elke schotel een verschillende kleur verf. De kinderen dopen voorzichtig hun duim in de verf en maken op het papier een aantal afdrukken met hun duim. Deze afdrukken vormen de blaadjes van de bloem. Met de kwast verven ze de steel en de bladeren erbij.


Afsluiting

Bekijk met elkaar de verslagen en de werkstukken en hang ze op. Laat de kinderen de teler een brief schrijven om hem te bedanken voor het bezoek.

Omhoog