INFORMATIE

LEERKRACHTEN

PLAATJES

ZOEK

CONTACT

BESTELLEN

Nieuw in Het Kleine Loo

FRUITTEELT, Lessen bovenbouw


Doelstellingen

Na de vier lessen over fruitteelt kunnen de kinderen vertellen:

- hoe de fruitteelt in Nederland is ontstaan

- wat de belangrijkste werkzaamheden van de fruitteler zijn

- dat het eten van fruit belangrijk voor hun gezondheid is

- wat de verschillen zijn tussen hoogstamfruitbomen en laagstamfruitbomen.



Les 1. ORIËNTATIE


Introductie

Vertel de kinderen hoe de fruitteelt zich in Nederland heeft ontwikkeld. Leg het verschil uit tussen hoogstamfruitbomen en laagstamfruitbomen en de voordelen die de laagstambomen bieden.


Verwerking

- Wedstrijd appels schillen

Nodig: voor elk kind: een appel, een mesje.


Doe voor hoe je een appel schilt. Je begint bij het kroontje en haalt stukje voor stukje de schil eraf. Probeer de schil heel te houden.

Als je zo'n hele schil over je schouder gooit, zie je in de vorm waarin de schil terechtkomt de beginletter van je aanstaande...


- Appelmonsters

Nodig: voor elk kind: een appel, twee kruidnagels, een paar rijstkorrels, een mes, een ijslollystokje, een sok, een schaar.


Schil de appel. Laat het steeltje en een kleine stukje schil om het steeltje zitten.

Duw het ijslollystokje in de onderkant van de appel.

Maak een inkeping voor de neus en de ogen en een snee voor de mond. 

Duw in elke oogkas een kruidnagel.

Duw in de mond rijstkorrels als tanden.

Leg de appels een paar dagen op de verwarming. Als de verwarming niet brandt, kan de appel op een zonnige plek drogen. Als de zon niet schijnt, zet je de appel een uur in een oven van 95°C met de ovendeur open.

Terwijl de appel droogt, kneed je de appel en vorm je hem tot een gezicht dat je bevalt. Naarmate de appel droogt, wordt hij kleiner en rimpeliger.

Knip in de teen van de sok een gat, waar het ijslollystokje doorheen past. Aan de zijkanten van de sok knip je twee gaten waarin je duim en wijsvinger passen. Houd het ijslollystokje met drie vingers vast.


Afsluiting

Nodig: voor elk kind het werkblad 'Appel-enquête'.


Als huiswerk krijgen de kinderen een enquête mee om bij drie personen af te nemen.

Neem het enquêteformulier met de kinderen door. Ze moeten de vragen stellen aan een kind en aan twee volwassenen: een vrouw en een man.

De kinderen hebben de ingevulde enquête de volgende les weer nodig.



Les 2. VOORBEREIDING OP HET BEZOEK

In deze les worden de voorbereidingen getroffen voor het bezoek aan het fruitteeltbedrijf of het bezoek van de fruitteler aan de groep.


Introductie

- Verwerking enquête

Nodig: de ingevulde enquêteformulieren.


Vraag de kinderen of ze nog problemen hebben gehad bij het afnemen van de enquêtes.

Verdeel de kinderen in kleine groepjes en laat ze de uitkomsten van de enquête met elkaar vergelijken. Zijn er grote verschillen? Of juist veel overeenkomsten?

Zet de vragen 3 en 6 op het bord. Schrijf ook de drie categorieën erbij.

Zet de antwoorden op de vragen die de kinderen hebben gesteld erachter. 

Als je iedere dag fruit eet, wordt de kans dat je een ernstige ziekte krijgt kleiner. Fruit bevat veel vitamines, mineralen en vezels, die goed voor je zijn. Verder is fruit lekker en makkelijk mee te nemen naar werk of school.


Verwerking

- Appel top-drie

Nodig: drie of vier appels van een aantal verschillende soorten, kaartjes, een dikke viltstift, borden.


Laat van elke soort één appel heel en snijd de andere appels in kleine stukjes.

Schrijf de naam van elke appelsoort op een kaartje, nummer de kaartjes en zet elk kaartje bij de goede soort.

Laat de kinderen van de appels proeven. Op een vel schrijven ze welke appel ze het allerlekkerst vinden, welke daarna, enzovoort. 

Schrijf de namen van de appelsoorten op het bord. Turf welke appelsoort de meeste stemmen krijgt en welke soort op de tweede en derde plaats komt.


- Nieuwe appel- of perensoort

Nodig: papier, kleurpotloden.


Fruittelers doen er veel aan om de kwaliteit van het fruit hoog te houden. Ook luisteren ze goed naar de consument.

Laat de kinderen een nieuwe appel- of perensoort ontwerpen. Waaraan moet volgens hen dé ideale appel of peer voldoen?

Vraag ze een aantal eigenschappen te noemen, zoals smaak, kleur, formaat, schil, enzovoort.

Ze tekenen de appel of de peer, zoals zij willen dat hij er moet uitzien. Daaronder schrijven ze een aantal eigenschappen die zij belangrijk vinden.

Kies verschillende ontwerpen uit en laat ze aan de fruitteler zien.


- Voor het bezoek

Voor het bezoek aan het fruitteeltbedrijf kunnen de kinderen in groepen worden verdeeld.

Twee groepen bereiden een interview voor. Dit kan een interview met de fruitteler, zijn vrouw, (meewerkende) kinderen of een medewerker zijn. De vragen worden opgeschreven en afgesproken wordt wie de vragen stellen en wie de antwoorden opschrijven.

Een of twee groepen maken een lijst van foto- en/of video-opnames die ze willen maken. Laat de kinderen (onder begeleiding) oefenen in het gebruik van de camera of het fototoestel. 

Een mobieltje gebruiken kan natuurlijk ook.

Een of twee groepen maken een lijst van materialen en voorwerpen die ze kunnen verzamelen.

Twee groepen gaan tijdens het bezoek een plattegrond van het bedrijf maken en spreken af hoe ze dat gaan aanpakken.

Als de fruitteler op school komt, kunnen de kinderen in groepen een aantal vragen verzinnen die ze aan de fruitteler kunnen stellen. Inventariseer de vragen en schrijf ze op het bord. Kies met elkaar een aantal vragen uit. Spreek af welke kinderen een vraag stellen en wie de antwoorden noteren.


Afsluiting

Ga met de kinderen na of ze zich goed hebben voorbereid op het bezoek.



Les 3. HET BEZOEK

Lees hiervoor de aanwijzingen in 'Opzet lesproject fruiteelt'.



Les 4: NA HET BEZOEK

Laat deze les snel na het bezoek plaatsvinden.


Introductie en verwerking

Als de groep naar het bedrijf is geweest, kunnen eventueel eerst de gemaakte video-opnamen bekeken worden. Daarna verwerken de kinderen hun ervaringen. Mogelijkheden hiervoor zijn bijvoorbeeld:

- uitwerken van de interviews (op de tekstverwerker)

- een verslag van het bezoek schrijven (op de tekstverwerker)

- foto's opplakken en voorzien van onderschriften

- de meegebrachte voorwerpen uitstallen

- tekeningen en schilderijen van het bezoek maken

- plattegronden uitwerken inkleuren en voorzien van een toelichting.


Als de fruitteler in de groep op bezoek is geweest:

- kunnen de vragen en de antwoorden (op de tekstverwerker) worden uitgewerkt

- kan (op de tekstverwerker) een verslag van het bezoek worden gemaakt

- kunnen de voorwerpen die de fruitteler meegebracht heeft worden uitgestald.

In beide gevallen is het mogelijk de kinderen een verslag te laten maken met behulp van het werkblad 'Fruitteler'


- Verslag

Nodig: voor elk kind het werkblad 'Fruitteler'.


Op dit werkblad staan een aantal werkzaamheden van de fruitteler afgebeeld, zoals het snoeien van de takken, het afbinden en vastzetten van de takken, zodat er meer vruchten gevormd worden, het maaien van het gras tussen de bomen, het controleren op schadelijke insecten en ziektes, het spuiten tegen ziektes, het plaatsen van lokvallen om zien of er schadelijke insecten in de bomen zitten, het wegnemen van takken, zodat de zon beter op het fruit kan schijnen, het plukken van de vruchten, het sorteren en verpakken van het fruit, het opslaan in de schuur en natuurlijk ook het snoepen van een appeltje.

De tekeningen kunnen gebruikt worden in het verslag dat de kinderen naar aanleiding van het bezoek maken.


- Archimboldo fruitgezichten

Nodig: tijdschriften, een schaar, vellen papier, lijm.


De kunstenaar Archimboldo maakte collages van groenten en fruit die gezichten voorstellen.

Knip uit tijdschriften afbeeldingen van groenten en fruit.

Plak de afbeeldingen zo op, dat het een gezicht wordt.


- Appelcake

Nodig: 4 appels, 100 gram witte basterdsuiker, 150 gram zelfrijzend bakmeel, 3 eieren, 2 zakjes vanillesuiker, kaneel, boter, een schaal, een keukenweegschaal, een springvorm, een mixer, een oven, een kookwekker.


Schil de appels snijd ze in vieren, haal de klokhuizen er- uit en snijd dunne schijfjes van de partjes. Breek één voor één de eieren in de schaal en klop ze schuimig met de mixer.

Doe de vanillesuiker en de basterdsuiker erbij.

Klop het meel erbij.

Beboter de springvorm en giet het beslag erin.

Steek de appelschijfjes rechtop in het beslag en strooi er een beetje kaneel overheen.

Bak de appelcake in 50 minuten gaar in een oven van 150°C.


- Appel- en perensap

Nodig: appels, peren, een mes, een sapcentrifuge, glazen.


Snijd de appels en de peren in stukken. Doe het fruit in de sapcentrifuge. Ziet het sap er net zo uit als het sap uit een pak of een fles? Welk sap smaakt lekkerder?


Afsluiting

Bekijk met elkaar de verslagen, de foto's en de werkstukken en hang ze op.

Nodig de ouders uit om ernaar te komen kijken. Ook kunnen andere groepen uitgenodigd worden om de resultaten te bekijken. De kinderen kunnen hierbij uitleg geven. Serveer de appelcake en het appel- of perensap. Schrijf een briefje naar de fruitteler om hem te bedanken voor het bezoek.

Omhoog