INFORMATIE

LEERKRACHTEN

PLAATJES

ZOEK

CONTACT

BESTELLEN

Nieuw in Het Kleine Loo

PADDENSTOELENTEELT, Lessen bovenbouw


Doelstellingen

Na de vier lessen over paddenstoelenteelt kunnen de kinderen vertellen:

- wat paddenstoelen zijn

- hoe paddenstoelen groeien

- hoe paddenstoelen zich vermeerderen

- hoe eetbare paddenstoelen smaken

- wat de belangrijkste werkzaamheden van een paddenstoelenkweker zijn

- op welke manier de paddenstoelenkweker de seizoenen nabootst.



Les 1. ORIËNTATIE


Introductie

Schrijf op het schoolbord het woord 'paddenstoel' en vraag de kinderen welke woorden gedachten en ideeën hierbij horen.

Schrijf hun reacties op en maak er een woordweb van. Zo krijg je meteen een goed overzicht van wat de kinderen al van het onderwerp weten.

Vertel een en ander over de geschiedenis van paddenstoelen (zie achtergrondinformatie).


Verwerking

Nodig: een appel een champignon;

voor elk kind: het werkblad 'Paddenstoelen en een appelboom', een vel papier A4, een schaar, lijm, een pen.

Kijk hier voor de antwoorden.


Laat de appel en de champignon zien en vraag de kinderen wat ze met elkaar te maken hebben. De champignon en de appel zijn allebei vruchten. De champignon is de vrucht van een schimmel, de appel is de vrucht van een appelboom.

Laat de kinderen vertellen hoe de appelboom er in de verschillende jaargetijden uitziet.

Vertel hoe het mycelium groeit en hoe paddenstoelen ontstaan (zie achtergrondinformatie).

Deel de werkbladen uit. Op het werkblad staan vier afbeeldingen van een appelboom, zoals hij er in de vier jaargetijden bij staat. Onderaan het werkblad staat in vier stadia de groei van een schimmel.

De kinderen knippen de afbeeldingen los en leggen ze in de juiste volgorde. De stadia van de schimmel leggen ze onder de appelboom.

Ze vergelijken de plaatjes met hun buurman of buurvrouw. Dan zoeken ze de teksten bij de afbeeldingen. Als alles klopt kunnen de plaatjes vastgeplakt worden.


Afsluiting

Nodig per groepje kinderen: een plastic bakje met een doorzichtig deksel (bij de afhaalchinees of bij de groenteboer verkrijgbaar), boterhammen, stukjes appel, een vel papier en een potlood.


Maak groepjes van twee of drie kinderen en geef elk groepje een bakje boterhammen en een paar stukjes appel. De kinderen maken de boterham en de stukjes appel een heel klein beetje vochtig. Ze doen de boterham en de appel in het doosje en doen het doosje goed dicht. Ze zetten het doosje op een donkere warme plek.

De komende week kijken ze elke dag om beurten hoe de boterham en de appel eruitzien. Ze schrijven elke dag op wat ze zien.

Na een paar dagen groeien op de boterham en de appel de draden van een schimmel. Uiteindelijk zal de schimmel de boterham en de appel helemaal 'opeten'. Het groene poeder dat na een poosje verschijnt, bestaat uit de sporen van de schimmel.

Laat de deksels op de bakjes zitten en gooi na de lessen de bakjes met inhoud afgesloten weg.



Les 2. VOORBEREIDING OP HET BEZOEK

In deze les worden de voorbereidingen getroffen voor het bezoek aan de paddenstoelenkwekerij. Als de groep de kwekerij niet kan bezoeken kan de paddenstoelenkweker op school komen om een en ander te komen vertellen over zijn bedrijf.


Introductie

Nodig: de schimmelculturen die de vorige les zijn gemaakt.


Laat een paar groepen vertellen wat ze aan de schimmelculturen kunnen zien.

Vertel de kinderen over de werkzaamheden die de kweker verricht (zie 'Achtergrondinformatie paddenstoelenteelt).


Verwerking

Nodig voor elk kind: het werkblad 'Paddenstoelenboekje'.

Kijk hier voor de antwoorden.


Deel de werkbladen uit. Met behulp van het werkblad kunnen de kinderen een boekje maken, waarin de voornaamste werkzaamheden van de kweker getekend zijn. Op de achterkant van elke bladzijde kunnen ze opschrijven wat er gedaan wordt.

Voor het bezoek aan de paddenstoelenkwekerij kunnen de kinderen in groepen worden verdeeld. Twee groepen bereiden een interview voor. Dit kan een interview met de kweker, zijn vrouw, (meewerkende) kinderen of een medewerker zijn. De vragen worden opgeschreven en afgesproken wordt wie de vragen stellen en wie de antwoorden opschrijven.

Een of twee groepen maken een lijst van foto- en/of video-opnames die ze willen maken. Laat de kinderen (onder begeleiding) oefenen in het gebruik van de camera of het fototoestel. Een mobieltje gebruiken kan natuurlijk ook.

Een of twee groepen maken een lijst van voorwerpen die ze kunnen verzamelen.

Twee groepen gaan tijdens het bezoek een plattegrond van het bedrijf maken en spreken af hoe ze dat gaan aanpakken.

Als de paddenstoelenkweker op school komt, kunnen de kinderen in groepen een aantal vragen verzinnen die ze aan de kweker kunnen stellen. Inventariseer de vragen en schrijf ze op het bord. Kies met elkaar een aantal vragen uit. Spreek af welke kinderen een vraag stellen en wie de antwoorden noteren.


Afsluiting

Ga met de kinderen na of ze zich goed hebben voorbereid op het bezoek.



Les 3. HET BEZOEK

Lees hiervoor de aanwijzingen in 'Opzet lesproject paddenstoelenteelt'.



Les 4. NA HET BEZOEK


Introductie en verwerking

Als de groep naar het bedrijf is geweest kunnen eventueel eerst de gemaakte video-opnamen bekeken worden.

Daarna verwerken de kinderen hun ervaringen. Mogelijkheden hiervoor zijn bijvoorbeeld:

- uitwerken van de interviews (op de tekstverwerker)

- een verslag van het bezoek schrijven (op de tekstverwerker)

- foto's opplakken en voorzien van onderschriften

- de meegebrachte voorwerpen uitstallen

- tekeningen en schilderijen van het bezoek maken

- plattegronden uitwerken inkleuren en voorzien van een toelichting.


Als de kweker in de groep op bezoek is geweest:

- kunnen de vragen en de antwoorden (op de tekstverwerker) worden uitgewerkt

- kan (op de tekstverwerker) een verslag van het bezoek worden gemaakt

- kunnen de voorwerpen die de kweker meegebracht heeft worden uitgestald.


In beide gevallen is het mogelijk champignons te kweken en een smakelijk gerecht met paddenstoelen klaar te maken bijvoorbeeld gevulde champignons of gebakken paddenstoelen op toast.


- Champignons kweken

Nodig: kweekbakken met compost en mycelium van de paddenstoelenkweker, een plantenspuit.


Verdeel de kweekbakken over de groepen.

Schrijf op een groot vel papier hoe de champignons verzorgd moeten worden. Welke groep verzorgt de champignons het best? Welke groep kan als eerste champignons oogsten? Welke groep heeft de grootste opbrengst?

Oogst de champignons door ze met een draaiende beweging los te draaien, anders beschadig je het mycelium.


- Recept voor Gevulde champignons

Nodig: champignons, geraspte kaas, een theelepeltje, keukenrol, een oven.


Veeg de champignons schoon en draai het steeltje eruit.

Hol de champignon voorzichtig een beetje uit met het theelepeltje.

Vul de hoeden van de champignons met geraspte kaas.

Zet de gevulde hoeden in de oven op een temperatuur van 150 graden Celsius. Als de kaas gesmolten is, zijn de champignons klaar.


- Recept voor Gebakken paddenstoelen op toast

Nodig: paddenstoelen, een keukenrol, een mes, een snijplank, een koekenpan, boter, een spatel, een kookplaat, toast, peper en zout.


Wrijf de paddenstoelen schoon met de keukenrol.

Snijd de paddenstoelen in kleine stukjes of plakjes.

Smelt de boter in de koekenpan en bak de paddenstoelen. Breng ze eventueel op smaak met een beetje peper en zout.

Leg op elk toastje gebakken paddenstoelen.


Afsluiting

Bekijk met elkaar de verslagen, de foto's en de tekeningen en hang ze op. Nodig de ouders uit om naar de verslagen te komen kijken en zorg voor lekkere champignonhapjes, zoals champignonsoep, gevulde champignons en gebakken paddenstoelen op toast. Laat de kinderen een briefje naar de paddenstoelenkweker schrijven om hem te bedanken voor het bezoek.

Omhoog